Islam di Malaysia

 

Islam adalah agama rasmi Malaysia. Menurut kepada rajah banci 2000, kira-kira 60 peratus daripada populasi ini mengamalkan Islam; 19 peratus Buddha; 9 peratus Kristian; 6 peratus Hindu; dan 3 peratus Konfucius, Taoisme, dan agama tradisional Cina lain. Yang tinggalannya adalah bertanggungjawab untuk keimanan lain, termasuk animisme, Sikhisme, dan Baha’i. [1]. Seperti yang diperlukan oleh undang-undang Malaysia dan ditakrifkan dalam Perlembagaan, seorang Melayu boleh menyerahkan status etniknya jika dia adalah bukan Muslim[petikan diperlukan]. Bagaimanapun sebaliknya adalah tidak sahnya benar; satu tidak sahnya menjadi Bumiputera dengan memeluk Islam. Muslim Malaysia adalah primernya Melayu walaupun terdapat kebanyakan bilangan India dan Muslim Pakistan dan bilangan yang semakin bertambah dari etnik mualaf Cina.

Sebilangan Muslim muda, terutamanya yang dibesarkan dalam yang lebih sekular atau berlatar barat adalah Muslim sapara mengamal. Mereka mematuhi amalan bulan suci (Ramadan) apabila berpuasa semasa waktu siang yang madatori, dan mengelak memakan daging babi tetapi mereka tidak mengerjakan sembahyang lima waktu sehari mahupun pergi ke masjid secara kerap.

Pada masa yang sama, bilangan Melayu yang semakin bertambah telah mengambil agama ini lebih serius, dengan bertambahnya populariti kewangan Islam dan bertambahnya bilangan perempuan memilih untuk memakai tudung atau skaf kepala sebagai bukti.

 

Bentuk-bentuk Islam

Sunni Islam

Ajaran Shafi’i yang merupakan salah satu cabang kepada Sunni, merupakan mazhab yang utama di Malaysia. Bentuk ajaran lain dianggap menyeleweng bagi di kebanyakan tempat di Malaysia. Pun begitu, di sesetengah kawasan terpencil, masih ada elemen Shamanism dalam ajaran Islam mereka. Masjid sudah menjadi kelaziman di merata tempat di seluruh negara dan suara Azan dapat didengari dari kubah-kubah masjid 5 kali setiap hari. Pihak kerajaan dan institusi perbankan akan ditutup selama dua jam pada hari Jumaat bagi menghormati pekerja-pekerja yang perlu menunaikan solat secara jemaah di masjid-masjid. Di sesetengah negeri seperti Kelantan, Terengganu dan Kedah, mereka memilih hari Jumaat dan Sabtu dan bukan Sabtu dan Ahad sebagai hari cuti umum.

 

Islam Hadhari

Istilah “Islam Hadhari” atau Islam progresif telah diperkenalkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, untuk menegaskan peranan utama pengetahuan dalam Islam. Ketekunan, kejujuran, pentadbiran yang baik, serta kecekapan diberikan nilai yang sama. Ia juga merayu kepada orang-orang Islam agar menjadi menyeluruh, bertoleransi, dan berpandangan ke luar.

Islam Hadhari bertujuan untuk mencapai sepuluh prinsip utama:

  1. Keimanan dan ketaqwaan kepada Ilahi.
  2. Kerajaan adil dan beramanah.
  3. Rakyat berjiwa merdeka.
  4. Penguasaan ilmu pengetahuan.
  5. Pembangunan ekonomi yang seimbang dan komprehensif.
  6. Kehidupan berkualiti.
  7. Pembelaan hak kumpulan minoriti dan wanita.
  8. Keutuhan budaya dan moral.
  9. Pemeliharaan dan pemuliharaan alam semula jadi.

10.  Kekuatan Pertahanan dan Perpaduan.

Abdullah Mohd Zain, Menteri dalam Jabatan Perdana Menteri, berkata bahawa “Ia menekankan kebijaksanaan, sifat praktik, dan keharmonian,” dan menambah bahawa “Ia menggalakkan kesederhanaan atau pendekatan seimbang terhadap kehidupan, tanpa menyimpang daripada asas-asas al-Quran, serta contoh-contoh dan pepatah-pepatah Nabi Muhammad.

 

Sejarah

 

Adalah anggapan umum bahawa Islam wujud buat pertama kali di Malaysia pada abad ke-10 di Terengganu yang merupakan negeri Melayu pertama untuk memeluk Islam. Dapatan ini berdasarkan Tugu Peringatan Batu yang ditemui di Kuala Berang, Terengganu.

Pada tahun 1303, Sultan Muzaffar Shah I (abad ke-12) dari Kedah memeluk Islam dan menjadi raja Melayu pertama yang diketahui untuk berbuat demikian. Bagaimanapun, adalah pemelukan Islam oleh Sultan Megat Iskandar Shah, sebelum itu dikenali sebagai Parameswara, yang merupakan peristiwa penting dalam pemelukan Islam oleh orang-orang Melayu di Malaysia. Baginda telah memeluk Islam selepas perkahwinannya dengan seorang puteri dari Pasai.

Tudung merupakan suatu pengenalan yang agak baru, dan tidak ketara sehingga kebangkitan Islam di seluruh dunia pada dekad 1970-an. Setengah-setengah pengulas mendapati bahawa wanita-wanita yang memakai tudung dan pada waktu yang sama, memakai kemeja-T yang ketat, merupakan sesuatu yang menjengkelkan.

 

Peranan

 

Kebudayaan

Islam adalah pusat dan mendominasi dalam kebudayaan Melayu. Sebilangan besar perkataan Bahasa Malaysia mempunyai asal-usul daripada Bahasa Arab, bahasa pilihan agama Islam. Akan tetapi, terdapat juga perkataan Bahasa Malaysia yang berasal daripada Bahasa Portugis, Bahasa Cina, Bahasa Inggeris dan Bahasa Perancis. Islam sudah begitu sebahagian daripada identiti Melayu sehingga adat istiadat Islam telahpun diasimilasikan dengan budaya Melayu. Di dalam konteks harian, perkataan Muslim dan Melayu sering ditukar ganti.

Hari Raya Aidilfitri (Eid ul-Fitr) merupakan perayaan yang penting bagi orang Islam di Malaysia.

 

 

Undang-Undang dan Politik

Seperti termaktub dalam Perlembagaan Malaysia, orang Malayu semestinya berugama Islam, tidak kira apa warisan etniknya; jika tidak mereka bukan Melayu dari segi undang-undang. Ini bermakna Melayu-Melayu yang murtad hilang kesemua hak keistimewaan mereka termasuk status Bumiputra yang memberi laluan penggunaan dasar tindakan pengeyaan untuk kemasukkan ke universiti-universiti, diskaun-diskaun pembelian kenderaan, harta tanah dsb.

 

Kemurtadan di Malaysia

Pada tahun-tahun kebelakangan ini, perdebatan tentang kemurtadan telah dimulakan dalam masyarakat dan politik Melayu. Kes yang paling banyak didokumenkan ialah Kerajaan Langit yang diperlihatkan sebagai satu ujian mudah terhadap kebebasan agama.

Ketua Mufti Negeri Perak, Dato’ Seri Haji Harussani Haji Zakaria, mengumumkan bahawa terdapat hampir 250,000 orang yang murtad di Malaysia. Angka ini termasuk hampir 100,000 orang Melayu Islam yang mengisytiharkan diri sebagai orang Kristian. Pengumuman ini dibuat dalam Forum TV yang berjudul “Pekerti Islam” di negeri Kedah baru-baru ini dan disiarkan oleh RTM pada bulan April 2006. Lagi 100,000 orang Islam adalah dalam proses untuk memfailkan kemurtadan mereka, manakala yang lain sedang memfailkan untuk menukarkan nama Islam mereka kepada “nama agama yang lain”. “Angka ini tidak termasuk individu-individu yang tidak bersolat, tidak berpuasa, dan menentang semua hukum Islam,” dia berkata.

Menurut Mufti Perak, dia telah menerima sepucuk surat daripada Persatuan Mubaligh Kristian Amerika yang menuduh pihak berkuasa agama Malaysia/Perak kerana kekejaman (atau bermaksud jahat) disebabkan oleh keengganan membenarkan hampir 30,000 orang Melayu Islam memeluk agama Kristian..